Intergymnasiaal Debattoernooi & NK Debatteren

Waarom debatteren in het onderwijs?


Debatteren in het onderwijs is belangrijk omdat het leerlingen de vaardigheid geeft elke actuele kwestie uit te pluizen. Ze leren zwakke van sterke argumenten te onderscheiden. Verder traint debatteren ook in luistervaardigheden: om te reageren moet je eerst kunnen samenvatten en analyseren wat een ander zojuist heeft gezegd. Maar het meest bijzondere: in een debat worden deelnemers at random als voor- of tegenstander ingedeeld. In de speurtocht naar de argumenten voor hun pleidooi – waar ze het persoonlijk dus niet mee eens hoeven zijn - blijkt de kwestie toch minder zwart-wit dan vooraf gedacht. Dat vinden wij een bijzonder waardevol leerpunt. U ook? Doe dan mee.

Wat houdt deelname in?


Deelname aan een debattoernooi betekent dat er een professionele trainer naar uw school toekomt om een les in debatteren en jureren te geven. Vervolgens gaat u zelf verder met oefenen met behulp van het lesboek dat u ontvangt. U kiest daarop vier leerlingen voor uw twee debatteams (elke school levert twee teams van twee debaters), één leerling voor de sprekerswedstrijd en één leerling-jurylid die als afgevaardigden naar het landelijke debattoernooi komen. Tijdens de landelijke toernooidag staat het debatteren centraal: er zijn drie voorrondes en de dag eindigt met een finale tussen de vier beste teams. Maar omdat die spanningsboog niet altijd strak kan staan, is er ook ruimte voor luchtigheid. Voor lunch, drankjes en foto’s wordt gezorgd. De enige echte VIPS tijdens de toernooidag zijn de leerlingen zelf. ‘Miscemus utile dulci’ zeiden de Romeinen al, oftewel: we verenigen het nuttige met het aangename.

Bron: Nederlands Debat Instituut

 

Johan de Witt-gymnasium wint NK debatteren 2013!

 Op de vijftiende editie van het NK debatteren op zaterdag 19 januari is het ons debatteam gelukt om alle prijzen in de wacht te slepen!

 Het finaledebat is gewonnen door Juul Klein Wolterink, Iris Gündel en Roderick Westerink;

De sprekerswedstrijd tijdens het finaleprogramma door Angelo van der Luijt;

De prijs voor de beste spreker ging tot slot ook nog eens naar Roderick Westerink.

Het was wel even slikken toen de wekker op zaterdagochtend dapper begon te zoemen alsof het een doodgewone schooldag was. Maar het kostte de leerlingen van onze debatvereniging, de DSD, weinig moeite om op te staan en zich door de sneeuw een weg naar het station te banen, want de grote dag was aangebroken: de finaledag van het NK debatteren voor scholieren in Leiden, de dag waarnaar ze zo lang hadden uitgekeken!

Om aan deze dag deel te kunnen nemen, moesten alle scholen zich kwalificeren via voorrondes, waaraan maar liefst 115 scholen deelnamen. Uiteindelijk werden 32 scholen toegelaten tot de finale. Tijdens de finaledag moest ons team, bestaande uit Juul, Iris en Roderick, in vier debatten laten zien wat het in huis had. Deze debatten werden gehouden in het Kamerlingh Onnes Gebouw. En wat maakte ons drietal het spannend door tijdens het eerste debat met geweldige speeches uiteindelijk toch de winst naar de tegenpartij te laten gaan! Gelukkig kwamen de zesdeklassers daarna pas echt goed op stoom en bewezen zij niet alleen hele scherpe analyses neer te kunnen zetten, maar ook bij de verrassingstellingen een waterdicht verhaal te kunnen verdedigen.

Aan het eind van de dag verplaatste het hele gezelschap zich naar de Stadsgehoorzaal voor de grote finale, terwijl in de rekenkamer de sprekersscores van die dag werden verwerkt. Vol spanning wachtten wij de uitslag af. Voor de zekerheid gingen wij met ons imponerende gezelschap (we hadden inmiddels meer dan twintig supporters) wel vast vooraan zitten. Toen duidelijk werd dat het Johan de Witt zich als eerste had geplaatst voor de finale, steeg dan ook een uitzinnig gejuich op uit de zaal. Het finaledebat ging over de stelling dat de AOW pas bij feitelijke arbeidsongeschiktheid door ouderdom zou moeten worden uitgekeerd en Juul, Roderick en Iris vormden een ijzersterke oppositie, propositie was het team van het Utrechts stedelijk gymnasium. Na een steengoed debat tussen twee teams die duidelijk aan elkaar gewaagd waren, trok de jury zich terug voor beraad. Tijdens dit juryberaad was de sprekerswedstrijd in de vorm van het ballondebat, waaraan ook nog eens een leerling uit ons team deelnam, namelijk Angelo van der Luijt. Als Jules Deelder (in het zwart) had hij algauw de lachers op zijn hand toen hij met twee mooie speeches zomaar Obama, Berlusconi, Mao Ze Dong en The Nanny uit de ballon praatte.

En dan de bekendmaking van de winnaars, het leek bijna te mooi om waar te zijn: niet alleen won ons team het finaledebat, ook bleek Angelo de beste ballondebater en kreeg Roderick de prijs voor de beste spreker van de dag!

Na afloop hebben we nog lekker pizza gegeten in Leiden en daarbij onze belangrijkste wapenfeiten eens op een rijtje gezet:

1. Nog nooit won een school alle prijzen van één NK;

2. Wij hebben met deze derde overwinning (2006, 2010 en nu 2013) toch maar mooi de meeste overwinningen van dit toernooi op onze naam staan!

Kortom, we kunnen terugkijken op een zeer geslaagde, maar vooral ook gezellige dag waarvoor het zeker de moeite was om je wekker te zetten! Juul, Roderick, Iris, Angelo, Devin, Jasper, Lisa, Sander, Romy, Roelie, Tom, Mitchell, Shawn, Mathijs, jullie kunnen bijzonder trots zijn!

Asja Sebregts

 

Johan de Witt-gymnasium wint NK debatteren 2010


"De Telegraaf"

Gymnasium Dordrecht wint NK Scholieren 2010 DORDRECHT - Het Johan de Witt-gymnasium uit Dordrecht heeft zaterdag het NK Debatteren voor Scholieren 2010 gewonnen. Na vier debatrondes en een finaledebat bleken zij van ruim honderd deelnemende scholen het beste debatteam te hebben.


Dat heeft het Nederlands Debat Instituut, dat de wedstrijd organiseert, bekendgemaakt. Er waren drie categorieën waarin de scholen het tegen elkaar opnamen: het beste debatteam, de beste spreker en de beste debater. De winnaars krijgen naast een blinkende bokaal en de eeuwige roem een jaarabonnement op een landelijke krant.

Het NK Debatteren voor Scholieren werd voor de dertiende keer georganiseerd. Jaarlijks doen meer dan honderd scholen mee. Het debattoernooi bestaat uit drie voorrondes en één finaledag. In de finale streden de 32 beste scholen tegen elkaar.

In die finale stonden het Utrechts Stedelijk Gymnasium en het Johan de Witt-gymnasium tegenover elkaar. Daarnaast was er nog een sprekerswedstrijd waarin scholieren hun beste speeches weggaven. Deze is gewonnen door Johan Lammers van het Utrechts Stedelijk Gymnasium.

De deelnemers debatteerden over actuele stellingen zoals de ophef van publieke televisie- en radiozenders, het verlenen van amnestie aan warlords en dictators, een verbod op niet wetenschappelijke geneeswijzen en de legalisering van drugs. In de sprekerswedstrijd werd gespeecht over onder anderen het minderheidskabinet en antiglobalisten."

BRON: De Telegraaf, 12 december 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

"Leidsch Dagblad - Gepubliceerd op 11 december 10"

LEIDEN - Het Johan de Wit-gymnasium uit Dordrecht heeft zaterdag het Nederlands kampioenschap debatteren voor scholieren gewonnen.

De school versloeg tijdens de finale in de Hooglandse Kerk in Leiden het Utrechts Stedelijk Gymnasium. Menno Schellekens van het Utrechts Stedelijk Gymnasium werd gekozen tot beste debater. Dat heeft organisator het Nederlands Debat Instituut bekendgemaakt.

De finalisten debatteerden over de stelling dat 'de warlords en dictators amnestie moet worden verleend in ruil voor een vredesakkoord’. Het Utrechts Stedelijk Gymnasium moest de stelling verdedigen, maar het Johan de Witt-gymnasium slaagde erin voldoende twijfel te zaaien en ging met de titel naar huis."


BRON: Leidsch Dagblad, 11 december 2010